• Blog
  • Inspireren
  • lenette@bioenevo.nl
BBC logo1














Let's talk about money, honey.

Vaak wordt er niet over geld gesproken, lijkt het een taboe..
Misschien krijg jij ook wel een ongemakkelijk gevoel op dit moment


Er wordt heel wat aan geld gehangen...
iedereen heeft er een mening over,
er is je van alles verteld over geld :


"geld stinkt" ( rijke stinkert)
"geld maakt niet gelukkig"
"geld maakt alles kapot"
"die zal wel nooit eerlijk aan zijn geld zijn gekomen"

Geld heeft vaak wat negatiefs over zich.


Maar geld is alleen maar geld,
het zijn de mensen die er of iets fout of iets goeds mee doen.


Maar laten we eens verder kijken .... naar geld in relatie tot je prijs bepalen.

Geld als ruilmiddel
Toen er nog geen geld bestond ruilden mensen.
Je had iets wat een ander wilde hebben en dat ruilde je tegen iets wat jij wilde hebben.


Daarna is er geld gekomen.
Maar eigenlijk is het principe nog steeds hetzelfde gebleven.


Je wilt iets en je geeft er geld voor in de plaats.
Ruilen dus.


En jij bepaald of het 'iets' wat je wilt het je waard is om er een bepaald bedrag voor te geven.


En zo is het natuurlijk ook met je klanten.
Je klant heeft het geld over voor de waarde wat jij haar biedt omdat:


- ze zichzelf vrouwelijker voelt ( eigenwaarde gaat omhoog)
- het is belangrijk voor haar beroep dat ze er goed verzorgd uitziet
- ze anders heel veel tijd kwijt is voor de verzorging van haar nagels ( en die tijd besteed ze liever aan iets anders)
- het een Me- time momentje is in haar drukke leven


En iemand anders die er geen toegevoegde waarde van inziet
zal het bedrag wat er tegenover staat niet voor over hebben.

Zo simpel is het


Dus wanneer iemand 'jou te duur vindt'
zegt eigenlijk dat zij de toegevoegde waarde er ( nog) niet van inziet.
Zij heeft het bedrag er niet voor over.
Dat kan en dat mag.


Dat wil dus niet zeggen dat je ook 'echt te duur bent'...
want anderen die de toegevoegde waarde die jij hun biedt wél zien,
zullen dat bedrag gewoon betalen omdat zij dit er voor over hebben...


En dat zijn de mensen die jouw doelgroep zijn.
Zij hebben je diensten/ producten nodig.
Voor die mensen ben jij er.


En doordat zij met jou 'ruilen' heb jij ook weer iets om te 'ruilen'
voor bijvoorbeeld nieuwe producten, training of een vakantie met je gezin.


Dus laat je oren niet hangen naar mensen die roepen dat je 'te duur bent' ...
weet dat deze mensen het geld er niet voor over hebben..
ze zien de toegevoegde waarde niet,
zij hebben je product/ dienst ( nog ) niet nodig.


Wanneer je hier in mee gaat dan hou je jezelf klein.
Je groeit niet....
niet met je bedrijf maar ook is er geen persoonlijke groei
want daar heb je geen tijd voor omdat al je tijd gaat zitten in het overleven.


Met een grote kans dat je opgebrand raakt,
en dan helemaal niemand meer kan helpen.


Kijk dus niet wat anderen doen ..
ook zij hebben bij iemand anders gekeken naar de prijs ..
en op die manier houden we elkaar klein.


1. Ga na wat je werkelijk nodig hebt om te leven.
2. Hoeveel uur heb je om daar aan te komen
3. Hoeveel klanten kan je in die uren behandelen.
4. Hou ook rekening met de uren die je aan je bedrijf besteed
maar die niet direct betaald worden
( administratie, marketing, trainingen... maar ook bijvoorbeeld vakantie en wat denk je van je pensioen )
5. Welke waarde biedt jij je klant?
6. Hoeveel wil je verdienen in een jaar?


Zet dus alles op een rijtje zodat je weet wat je minimaal nodig hebt om te leven
én wat je nodig hebt om je leven te veraangenamen.


Dan weet je hoeveel klanten je minimaal nodig hebt ... en hoeveel om er goed van te leven.

Hoewel geld nooit een doel op zich is ( jij wilt waarde bieden aan je klant, je wilt je klant helpen) ,
is het wel handig om een gelddoel te hebben.
Je komt op deze manier in actie stand,
je gaat je afvragen hoe of wat je kan gaan doen om dit doel te bereiken...


Wanneer je je een gelddoel stelt weet je wanneer je bij moet sturen om het te gaan bereiken ...


Je gaat niet meer afwachten en duimen dat je aan het einde van het jaar of maand
genoeg hebt om je rekeningen te kunnen betalen.


Quote:
Psstttt....

Vrij vertaald: "Wanneer het lijkt dat klanten alleen kiezen op de prijs,
dan heb je ze niets anders gegeven om voor te kiezen"


Dus met andere woorden;
wanneer jij je klanten iets biedt wat anderen niet doen.. dan ben je niet te vergelijken.
En kiezen ze jou om wat je hen te bieden hebt... 


Wanneer jij hetzelfde doet als anderen, of tenminste klanten zien geen verschil...
dan blijft er alleen de prijs nog over om te vergelijken en zullen zij dus kiezen op de prijs
omdat er simpelweg verder niets te kiezen valt.


Laat me je nog 1 voorbeeld geven:


Je zal het zelf ook wel regelmatig doen
met bijvoorbeeld een vaasje…
wanneer dat er 1 uit een dozijn is,
ééntje die je overal kan kopen dan zal je ook op de prijs beslissen, toch?


Dan zal je denken ‘ik ben niet gek om er meer voor uit te geven
want dan ben ik een dief van mijn eigen portemonnee”…


Maar is het een hele speciale vaas
die perfect in jouw interieur zou staan…zo apart is...


dan overweeg je in ieder geval of je die gaat kopen.
Omdat deze vaas uniek is, geen 1 uit een dozijn….


Je gaat bedenken hoe je die vaas toch kunt kopen…
ga je er voor sparen, geef je je vakantiegeld er aan uit…
Zie je het beeld voor je?


En dat is ook wat je doelgroep, je klanten doen…