Geslaagd of niet geslaagd... dat is de vraag

Maak jij ruim van tevoren een planning voor een actie, event, open huis....?

Of ben jij er 1 die op het laatste moment in acie komt?

 

Ik hoor vaak bij de laatste groep, moet ik eerlijk bekennen.
Eigenlijk niet zo slim, vind ik zelf. ( maar ik heb intussen aardig bijgeleerd ;) )

Een goede voorbereiding bepaald vaak de uitslag van je actie:

geslaagd of niet geslaagd..

 

Toegegeven soms kan een spontane actie ook slagen,
maar over het algemeen heeft de actie met een goede voorbereiding de beste kansen.

 

Onthou deze regel;

iemand moet gemiddeld 7 keer van je gehoord hebben voor zij in actie komt.

 

In het verleden heb ik dat ook vaak meegemaakt; Organiseerde ik bijvoorbeeld een open huis.... iedereen uitgenodigd
( slechts 1 keer.. !) ... dan kon ik later nog wel eens een vraag krijgen van

" jij deed toch nog wat? wanneer was dat ook al weer?"

EUHHH... ?

en dan was de datum al lang voorbij....
jammer want ze had graag gekomen....

Ja maar... ik had toch een uitnodiging gestuurd?, dacht ik dan...
Ik begreep daar in het begin helemaal niets van.

Maar..

Mensen vergeten.
Niet express hoor.... 't gebeurt gewoon..
drukdruk... met gedachten ergens anders...
ze hebben het even apart gelegd

 

Misschien herken je het ook een beetje bij jezelf.

Je ziet iets en denkt 'leuk' en vervolgens schrijf je het nergens op en vergeet je het hele gebeuren...
totdat je achteraf de verhalen hoort en de foto's op facebook ziet....

OH ja... daar had je over gelezen ...

jammer je had graag gegaan...

 

Dus wil je van je actie/ event / open huis... een succes maken
dan is het verstandig om je meerdere malen te laten horen !

 

En néé, je valt ze echt niet lastig.


Ze zijn je er juist dankbaar voor!
Anders missen ze alle pret.

 

De uitspraak "Een goede voorbereiding is het halve werk !" is er niet voor niets.

 

Schrijf je plannen helemaal uit:

 

1: Wat is het DOEL van je actie, event, open huis..... ?

 kennismaking met bijvoorbeeld een nieuw product ?
 klanten werven ?
 verkoop stimuleren ?

 

2. Wanneer vindt het plaats?

 let op feestdagen, vakanties en andere evenementen

 

3. Waar vindt het plaats?

 heb je zelf genoeg plaats of ga je wat huren, breidt je uit met een tent?

 

4. Wat heb je nodig?

 denk daarbij aan aankleding ( is er een thema?), catering, hulptroepen....
 producten
 geef je een goodiebag mee?

 

5. Hoe ga je het promoten?

 Hoe dichter naar de datum, hoe vaker je bericht.
Tip: maak je berichtje elke keer net ietsje anders, andere koptekst bijvoorbeeld;
Niet vergeten... / Nog .. dagen / Noteer deze datum in je agenda
Of maak het spannend door elke keer een 'tipje van de sluier ' weg te geven.... of een raadseltje ...

 Promoten in je nieuwsbrief, in je studio/ praktijk, op je website, op je facebookpagina,
Tip: maak een event aan op facebook. wanneer bezoekers aankondigen te komen dan worden anderen geprikkeld ook te komen

 Stuur vaste klanten een persoonlijke uitnodiging.
Tip: Aan deze kaart kan je ook weer een actie koppelen; bijvoorbeeld korting op een product bij vertoon van deze kaart ....
of ligt er een aardigheidje klaar?

 'Zegt het voort... ' ;
vraag je klanten/ familie/vrienden of ze je event, actie.... willen vertellen aan anderen.
Ze helpen je graag.

 

Bedenk dat je veel uitnodigingen uit moet laten gaan voor een goede opkomst.
Bij een bezoekersaantal van ongeveer 10% heb je het goed gedaan.

Dus met andere woorden: heb je 100 mensen uitgenodigd en er komen er 10 dan heb je het goed gedaan.

Daarom is het verstandig om vroeg genoeg aan je voorbereidingen te beginnen.


Ennn... promoten, promoten, promoten.... !!! tot aan de dag wanneer 'het' plaats vindt,
zelfs het laatste uur en op het moment dat het van start gaat... en ook terwijl 't bezig is.

Ja maar, daar heb ik dan toch helemaal geen tijd voor... zul je denken.

Je kan heel veel al klaar zetten en inplannen zodat het automatisch verstuurd wordt.
dit kan met facebook maar ook met je nieuwsbrief bijvoorbeeld....  

Gebruik verschillende 'kanalen' zodat ze je allicht ergens een keer tegenkomen ...

Succes!

 

O ja, vergeet niet om het draaiboek te bewaren.
Dan hoef je niet elke keer weer het wiel uit te vinden.
En voeg er een evaluatie bij voor een volgende keer.

 

Maak er wat moois van!

Lenette