SalonZaken

"Ze kreeg wat ze vroeg maar niet wat ze wilde"

Ik las van de week een email van Femke Hogema
(Profit First.nl ' voor grip op je cijfers' en auteur van o.a. Winstgevende Plannen)

waarin ze schreef over haar ervaring met 2 nagelstylistes ...


bytheway dit is puur toeval, want deze mail gaat naar iedereen op haar lijst van boekhouders e.d. :)
dus heeft helemaal niets te maken met welk merk dan ook

 

De titel luidde
"Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy".

 

En 't verhaal ging er over dat 

Femke voor haar trouwen naar een nagelstyliste was gegaan
zodat ze op haar 'grote dag' mooie nagels zou hebben...

dus zij vroeg aan de nagelstyliste om haar nagels te lakken voor haar trouwen.

Waarop die nagelstyliste haar vreemd aankeek,
want wie wil er nou een " 'simpel nagellakje' op haar nagels voor haar bruiloft?"

Maar ja, Femke, haar klant, vroeg er naar
dus zij ging aan de slag en voorzag de nagels van Femke van een nagellak
en vertelde daarna dat het even duurde voor de nagellak echt droog zou zijn..

Nou hoef ik jou denk ik niet te vertellen
dat bruidjes op het laatste moment nog van alles moeten doen ...


Dus Femke was not amused..
haar nagels waren al beschadigd vóór haar 'grote dag' begon.

Ze had wél gekregen wat ze vroeg namelijk nagellak op haar nagels voor haar trouwen...

maar beschadigde nagellak wilde ze natuurlijk niet.
(en dat wilde die nagelstyliste ook niet)

om verwarring te voorkomen... dit is Femke niet... :)
Klik hier naar de site van Femke wanneer je grip op je cijfers wil hebben

Later toen zij als coach voor ’t tv-programma “Hoeveel ben je waard” was uitgenodigd
ging ze toch maar weer naar een nagelstyliste..

Deze nagelstyliste nam de tijd en vroeg haar naar haar bedoelingen /verwachtingen
en vertelde wat de mogelijkheden waren...

Hierdoor voelde Femke zich helemaal begrepen
en ze kreeg wat ze wilde

tot zover het verhaal van Femke

 


"Het moraal van het verhaal"
- Als jij ergens in gespecialiseerd bent dan vind je alles heel normaal
en ga je er vaak ten onrechte vanuit dat iedereen weet wat jij weet.

Maar voor iemand die helemaal niet bezig is met nagels
is niet alles zo vanzelfsprekend als voor jou

Misschien heeft je klant wel eens wat gezien of gehoord
maar dat wil niet altijd zeggen dat ze ook echt begrijpt waar het precies over gaat.

- Doordat je gespecialiseerd bent in iets, gebruik je vaak ongemerkt veel vakjargon
( ook op je website ?),
wat een leek niet altijd snapt of wat heel vaag voor haar is.


weet jij nog je eerste les?
Toen je voor 't eerst de termen kreeg te horen?

Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt ...

dat ik dacht dat ik van alles gevraagd had en een duidelijk beeld had wat mijn klant wilde ...

tot er, bijna aan het einde van de behandeling, de vraag werd gesteld
"maar wanneer worden ze nu langer?"

"Hé, maar dat wilde je toch niet?"

Oeps.
Nou ja, bij de volgende klant was ik dus héél duidelijk ... dat snap je zeker wel

"Dus dan worden je nagels nu niet langer, hé?" "Ja, dat begrijp ik".
Pfoe, gelukkig.



Wat kan je hier nu van leren ?
- ga er niet vanuit dat iedereen weet wat jij weet, wanneer je ergens gespecialiseerd in bent
- Luister goed naar je klant
- Ga er niet te snel van uit dat je begrijpt wat je klant je vraagt
- Stel vragen (bij een intake en (nagel) analyse)
- vat regelmatig samen wat je klant vertelt
( kijk of je haar goed hebt begrepen)
- vraag nog verder ...
- blijf vragen
- gebruik géén vakjargon
- vertel haar wat je gaat doen en kijk of dit haar bedoeling is


Heb jij ook wel eens een spraakverwarring gehad met een klant?
Of is het jou als klant zelf wel eens gebeurd?



Hi, dit ben ik..

Ik wil jou inspireren in de zakelijke kant van je salon


Lenette Koolwijk
Bio Sculpture Representative voor de Benelux
de Beauty Business Coach