• Blog
  • Inspiratie
  • lenette@bioenevo.nl
BBC logo1













Waarom je goede prijzen moet vragen
In het begin van mijn ondernemerschap had ik het idealistische idee dat mijn diensten als nagelstylist
voor iedereen mogelijk moest zijn. Dus niet alleen 'rijke' vrouwen maar ook voor
vrouwen met een klein budget. Had mijn prijzen er op aan gepast.

"Ik hoef er niet rijk van te worden .... " zei ik.

Een prachtig idee... maar gedoemd om te mislukken.

Er kunnen 2 dingen gebeuren
- Diegene die je producten/ diensten nodig hebben denken, 'voor die prijs kan het nooit wat zijn'.
- En diegene voor wie je de prijs laag houdt komen niet omdat elke prijs te hoog is.

Daarbij komt ook nog dat klanten die alleen om de prijs komen ..
ook weer snel vertrekken wanneer er iemand anders net onder je prijs gaat zitten. elke euro telt dan in dit geval.

OEPS!

En eigenlijk is er nog een 3e punt.
Er schuilt een groot gevaar in een lage prijs te hanteren.....
Op een gegeven moment kan het werk je tegen gaan staan.

Ja, echt.

Je gelooft het misschien niet omdat je wat je doet leuk vindt om te doen....
maar geloof mij wanneer je heel hard werkt voor weinig.. dan komt er een moment dat je gaat balen van je werk.
Hoe leuk je het ook vindt.

- Je werkt hard maar je wordt er niet voor beloond.
- Je krijgt geen waardering voor wat je doet.
- het geeft je geen voldoening meer.

Dat geeft echt geen fijn gevoel.

Je raakt opgebrand.

Daarom stoppen collega's.
Ze zijn een illusie armer.
Voelen zich ontgoocheld.
Balen.

Eén ding heb ik van mijn begintijd wel geleerd:
wanneer je te laag begint is het héél moeilijk om dit om te draaien.
Maar je zal wel moeten. Anders kun je de deuren sluiten.

Dat moeten we zien te vermijden, toch?

Vaak moet je daarom je prijzen verhogen.
Begin je nu ongemakkelijk op je stoel te schuiven?
Krijg je een bal in je buik?
Begint er een stemmetje te protesteren?

Dat is goed. Dat mag.
Laat het even over je heen komen.
Daar hoef je niets mee te doen.

Het vertelt je alleen dat je je buiten je comfort zone gaat begeven.
In je comfort zone voel je je veilig, daar gebeurd je niets.

Buiten je comfortzone ook niet hoor, maar dat weet je ( nog ) niet.
Je kent het daar niet en dat is eng.

- Je bent bang dat mensen je niet meer aardig vinden.
- Je denkt dat je klanten allemaal weg blijven.

Ik weet nog dat ik mijn prijzen ging verhogen.
Moest echt een flinke prijsverhoging doen om een beetje in de buurt te komen van een goede prijs.
Want ja, ik was dus veel te laag begonnen.

Ik had mijn klanten 2 maanden van te voren een brief geschreven dat ik mijn prijzen ging verhogen.
Konden ze vast aan het idee wennen :)

En toen kwam het moment dat die nieuwe prijs echt gevraagd moest worden.
Op papier was dat toch iets makkelijker, moet ik zeggen.

De behandeling was klaar.
Mijn keel zwol op.
Kreeg het benauwd.
Voelde mij zéér ongemakkelijk.

Maar ja, ik had a gezegd.... dus ik vertelde haar bijna stotterend de nieuwe prijs en ...
ze betaalde gewoon.

Ja,wat had ik dan verwacht?
Dat ze weigerde te betalen?
Dat ze boos en agressief zou worden?
Mij uit zou lachen?

Ik zou het niet weten.

Wat ik wel merkte was dat ik het daarna steeds makkelijker vond om mijn nieuwe prijs te vertellen.

Ik zei het met meer overtuiging.

Het zijn er maar een paar geweest die het opviel dat de prijs was verhoogd.
Later toen ik helemaal geen prijsverhoging had gedaan... vroegen ze mij wel eens of ik de prijs had verhoogd...

Nee deze prijs staat al een lange tijd ...

Ik bedoel maar...

Waarom je goede prijzen moet vragen?

1. Als 1e heb je een bedrijf en daar hoort bij dat je winst maakt, anders heb je een hobby...
en je weet dat kóst geld.

2. Je biedt waarde en daar mag wat tegen over staan.

3. Je vraagt goede prijzen om er natuurlijk in de 1e plaats van rond te kunnen komen.
Je kan je rekeningen betalen, je kan in je basisbehoeften voorzien.

4. Wanneer je goede prijzen vraagt kun je weer investeren in je zelf en in je bedrijf.
Je bedrijf en jijzelf groeien... én je kan je klanten nog meer waarde gaan bieden.

5. Wanneer je goede prijzen vraagt kun je je eigen leven veraangenamen
maar ook die van anderen. Je kan bijvoorbeeld je kind laten studeren.
Of wanneer je bijvoorbeeld hulp hebt in je salon of in huis... kun je ook het leven van haar/hem veraangenamen.
Of een goed doel steunen.

Zo help je mee om de wereld om je heen mooier te maken.


© de Beauty Business Coach, Lenette Koolwijk.