SalonZaken


Eerst zaaien dan oogsten ...
In de tuinbouw doen ze het letterlijk.
Ze zaaien/planten eerst, daar zorgen ze goed voor zodat de zaadjes of plantjes gaan groeien.
En wanneer het gewas groot genoeg is, dan worden ze geoogst....
gaan ze naar de veiling of naar een winkel en krijgt de tuinder er geld voor.

Waarmee hij weer zaadjes kan kopen voor een nieuwe oogst.


Figuurlijk zie je het ook gebeuren in de politiek.
Vooraf aan de verkiezingen gaan de mannen en vrouwen van de politiek de straat op,
hoor je ze in radioprogramma's en natuurlijk op t.v.

Overal verkondigen zij hun boodschap,
vertellen ze waar ze voor staan.

Ze willen dat wij ze gaan 'leren kennen'
zodat we vertrouwen in ze krijgen.

Dat is zaaien.

En tijdens de verkiezingen halen ze de oogst binnen in de vorm van het aantal zetels.

Als ondernemer doe je dit ook …
je gaat flyeren, zet advertenties, je maakt een website....
plaatst berichtjes op facebook en instagram…
je schrijft blogs/ artikelen die interessant zijn voor je doelgroep….
je maakt video’s ….

Je doet er van alles aan om in beeld van je doelgroep te komen.

Zaaien.

En dit blijf je doen …

Je aanstaande klant legt namelijk een bepaalde weg af…
to know, to like, to trust…

Oftewel :

- je aanstaande klant moet eerst weten dat je er bent, anders kan ze niet voor je kiezen
- dan moeten ze je leuk vinden …
- en wanneer ze je vertrouwt dan wordt ze klant bij je.

Dan oogst je in de vorm dat je klant je geld betaalt voor de behandelingen die je geeft …
of de producten die je verkoopt.

Waardoor jij weer méér waarde kan gaan bieden aan je klant
door te investeren in nieuwe diensten en producten waar je klant weer baat bij heeft.

Door waarde te leveren aan je klant wordt deze een terugkerende klant..
wat natuurlijk belangrijk is om je bedrijf op te bouwen.

Net als bij elke relatie die je hebt, bouw je ook een relatie op met je klant ..
je moet deze koesteren…
je moet er aan blijven werken
vandaar het woord ‘bouwen’…

Want net als bij andere relaties is het zo dat wanneer je er niet aan werkt,
geen aandacht aanbesteedt dan vervaagt alles,
verwatert de boel en zie je elkaar niet meer.

Denk maar aan je relatie met je vriendin…
wanneer je niet af en toe belt of afspreekt
dan verwatert het totdat je helemaal geen contact meer hebt …

Je hebt het vast wel eens mee gemaakt.

Weet je dat iemand gemiddeld 7 keer van je gehoord moet hebben voordat ze in actie overgaat?


Maar moet ik dan met elke klant
vriendin worden en op de koffie gaan?


Nee dat hoeft natuurlijk niet, er zijn verschillende vormen van aandacht.
Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan waardevolle informatie
die je geeft waar je klant belangstelling voor heeft.

Dat kan je doen door het uitgeven van een nieuwsbrief.

Maar een nieuwsbrief is toch hartstikke ouderwets?


Niemand zit inderdaad op een NIEUWSbrief te wachten…
maar iedereen wil wél graag tips en wetenswaardigheden ontvangen over iets waar ze geïnteresseerd in zijn..

Daarom noem je het ook geen nieuwsbrief, maar geef je het een andere originele naam …

Je kunt je (aanstaande) klant vragen of je haar email adres mag gebruiken
om haar mails te sturen met tips en wetenswaardigheden..
Dit wil ze vaak wel en zeker wanneer ze er wat voor terugkrijgt …



Let op: je mag iemand niet zomaar nieuwsbrieven gaan sturen,
tenzij ze toestemming heeft gegeven. Anders is het spammen.

Het ontvangen van een nieuwsbrief is altijd vrijblijvend
en ze moet zich ook altijd af kunnen melden wanneer ze je mails niet meer wil ontvangen.

je hebt mail
Waarom een nieuwsbrief wanneer er Social Media is?
Social Media is vluchtig en je bent afhankelijk van iemand anders…
namelijk van diegene die bepaald wie jouw berichtjes te zien krijgen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet op Social Media zou moeten zitten..
hier kunnen je aanstaande klanten je ontmoeten
en een beetje beter leren kennen.

Maar een echte relatie opbouwen gaat pas wanneer ze jou haar email adres geeft …
zodat je haar op de lijst kan zetten en dat ze regelmatig wat van je hoort
zonder dat ze daar moeite voor hoeft te doen.

Dit wordt emailmarketing genoemd.

Het voordeel van Emailmarketing is dat je toestemming hebt om iemand mails te sturen
t Zijn mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat jij doet en te bieden hebt
ze horen graag jouw tips en wetenswaardigheden
je helpt ze ermee.

Het mooiste is als je ze allebei hebt: Social media én Emailmarketing.


Via Social Media kun je je aanstaande klanten naar je website verwijzen,
en daar kunnen ze lid worden van je nieuwsbrief.

Door haar regelmatig waardevolle informatie te geven wordt ze je fan
gaat ze je vertrouwen en als expert zien ..
waardoor het veel makkelijker is voor haar om klant van jou te worden.

Dat wordt natuurlijk niet iedereen

En als ze zelf geen klant wordt zit je wel op haar netvlies en kan ze anderen naar je doorsturen.
Want mensen doen zaken met mensen die ze leuk vinden en vertrouwen.

Er moet een bepaalde klik zijn.
Je hebt vaak dezelfde interesses.
Ze weet dat je haar kan helpen met haar probleem of verlangen.
Ze gunt het je.

Zo trekt iedereen haar eigen publiek, fans …



Maar dat kost toch hartstikke veel tijd
om iedereen een nieuwsbrief te sturen?
Je gaat ook niet iedereen apart een nieuwsbrief sturen,
want daar zou inderdaad heel veel tijd in gaan zitten.

En wanneer je dit via de gewone mail zou doen
wordt je bericht ook nog eens als Spam gezien
en ontvangen je lezers je mail niet.

Maar er zijn bepaalde programma’s voor
waarbij je 1x een nieuwsbrief schrijft en die naar iedereen op je lijst wordt gestuurd,
zonder dat het als Spam wordt gezien.

Dit zijn de zogenoemde Autoresponders .

Autoresponders die er zijn, zijn o.a. :

Mailchimp,
Autorespond (NL),
Active Campaign,
Enormail (NL),
Aweber,
Mailblue ( Active Campaign in het Nederlands).

Er zijn gratis en betaalde versies..
meestal geldt hoe hoger het aantal adressen die je op je lijst hebt staan
en/of hoe meer functies je wilt hebben..
hoe hoger het abonnement is.

Vaak mag je het een poosje uitproberen.

Mailchimp is bijvoorbeeld gratis tot een bepaald aantal adressen ( en dat zijn er aardig wat )
dus een hele mooie om mee te starten, vind ik.

Daarna kan je altijd zien of dat je overstapt naar een ander
of dat je andere functies toe wilt gaan passen en dat je voor een abonnement kiest.

Eerst maar eens beginnen…

Het enige nadeel van Mailchimp kan zijn dat het in 't Engels is…
maar je kan er natuurlijk wel Nederlandstalige ( of welke taal dan ook) nieuwsbrieven mee maken.

Als je wil kan ik je helpen om de boel op te zetten …

Het mooie van een autoresponder is dat je,
ondanks dat je 1 nieuwsbrief stuurt naar iedereen ,
het toch een persoonlijke mail kan zijn.
Doordat je met een code bijvoorbeeld de voornaam van iemand kan vermelden …

Daarnaast is alles automatisch geregeld…
bijvoorbeeld als iemand zich uit wil schrijven,
hoef je haar niet zelf van de lijst te halen
maar dat doet het programma automatisch.


Portrait of a pretty young blonde woman browsing the internet on her laptop


Wat je moet weten over je nieuwsbrief?


Stuur je nieuwsbrief ongeveer 1x per maand , dat is een goed uitgangspunt,
maar bij voorkeur eerder méér dan minder.

Verder is het belangrijk dat je hierin informatie geeft
en niet alleen probeert te verkopen.

Dit wordt de 80/20 regel genoemd.
Dat wil zeggen 80% inhoud en 20% verkoop.

Want verkoop blijft natuurlijk wel belangrijk, want je hebt een bedrijf,
laat het alleen niet de boventoon voeren.

Geef om te geven, niet om te ontvangen.. geef vanuit je hart…
Uiteindelijk kan ontvangen een uitkomst zijn van het geven



Waar moet ik over gaan schrijven?
Echt, er is zoveel om over te schrijven.

Kijk eens in de vakbladen, of op sites waar trends worden beschreven....
je kan over nieuwe kleuren of producten schrijven
over de training die je hebt gevolgd
je kan wat inzichten geven over de nagel, huid ...
maar ook praktische dingen zoals wanneer je op vakantie gaat...
of nieuwe openingstijden..., nieuwe behandelingen,
aanbiedingen

Lang leve het internet!
Waarover je ook wilt schrijven je kunt alles vinden op het internet.

Ja, maar Lenet, dat is toch niet origineel?

NIETS is origineel meer,
overal is al eens over geschreven.
Laat je daardoor niet uit het veld slaan
Ze hebben het nog niet van JOU gehoord.

Ga koppen lezen. ( titels van artikelen)
Zoek informatie op.
Wordt geïnspireerd.

Maak er je eigen verhaal van.
In jouw eigen woorden.
En je hebt de inhoud van je nieuwsbrief of van je blog
waar je in je nieuwsbrief weer naar kan verwijzen.

Let er op dat je niet letterlijk gaat kopiëren want op de meeste artikelen is copyright. ( dit geldt ook voor foto's !)
Wanneer je iets letterlijk wilt overnemen is het zaak dat je even toestemming vraagt,
meestal is het OK wanneer je zijn/ haar naam onder het bericht vermeld.
Maar vraag het gewoon, anders kunnen ze je een claim opleggen. En dat is iets wat je echt NIET wilt.

Ja, maar ik kan helemaal niet schrijven ?

Als je kan praten dan kan je ook schrijven.

Schrijf zoals je praat tegen je vriendin
gebruik niet te ingewikkelde zinnen
geen vakjargon

Ga het vooral DOEN.

Veel plezier met het schrijven van je nieuwsbrief !


Ik hoop je hiermee te hebben geïnspireerd om aan email marketing te gaan doen..
Als je vragen hebt dan hoor ik het natuurlijk graag.

Salon&Zaken is het blog van de Beauty Business Coach, Lenette Koolwijk