excited

Wanneer je een salon hebt is het noodzakelijk dat je je onderscheid van anderen...

want:

- er zijn er velen om uit te kiezen
- dan is er die speciale reden om naar jou te komen
- 'men' kan geen prijzen vergelijken

 

Een klant kijkt naar 'What's in it for me?',
wat kan jij mij bieden?
hoe kan jij mij helpen?

 

Wanneer je de WOW factor hebt wil zeggen dat je iets speciaals hebt of biedt
waar je klant graag een stukje voor omrijdt of meer voor wil betalen

 

Het is een stukje beleving wat jij ze geeft die ze bij niemand anders kunnen vinden.

 

En dit hoeft niet iets mega groots te zijn
Het zit 't em vaak in de kleine dingetjes...
de beleving, de service, de aankleding, presentatie...

 

Om je een voorzetje te geven heb ik 59 ideeën op een rijtje gezet..

om je te inspireren
om je radertjes een zetje te geven
hoe jij in je salon op zoek kan gaan naar je WOW factor...

Nog even.. de WOW factor wordt niet direct benoemd in je marktboodschap,
maar het sijpelt er wel doorheen...

Wees echt anders.

Klanten vertellen dit door aan anderen ...
gewoon omdat ze zo aangenaam verrast zijn dat ze het wel door moeten vertellen
"Wat ik nu toch heb meegemaakt...?"

4bbf68ef551c7bfcf01a3533b08ddcfe

1. Supercleane omgeving ( bekijk regelmatig je salon door de ogen van de klant)

2. Hoe ontvang jij je klant? Neem je haar jas aan en hang je die netjes op? Staat haar naam ergens aangekondigd?

3. Hoe ziet je wastafel er uit? Staat er een bloemetje, een geurtje..? Krijgt iedereen een aparte handdoek om hun handen te drogen? Hoe presenteer je die?

4. Hoe kan je een ‘beleving’ maken van het toiletbezoek? Bloemetje, geurtje, handdoeken, muziek ? Waterval kraan?

5. Wat doe je om haar te laten ontspannen voor de behandeling, wanneer ze bijvoorbeeld gehaast binnenkomt? Nek-schoudermassage? Hoofdmassage? Leg je even je handen rustig op de hare?

6. Hoe serveer jij je koffie/ thee? op een dienblaadje met een klein bloemetje er bij?

7. Is er een schaaltje met wat lekkers er op? 8. Kan ze uit verschillende lekkers kiezen?

9. Krijgt ze er een glaasje water erbij?

10. Heb je speciale waterglazen?

towel-860325_640

11. Serveer je uit een mooie waterkan? Staat die er bij?

12. Wat kan je toevoegen aan het water? Qua smaak.. Heeft ze keuze? Past het in het seizoen?

13. Kan je bijvoorbeeld edelstenen toevoegen? ( in een speciale glazen ‘houder’ en die in ’t water zetten)

14. Serveer je speciale thee wat bij je concept past?

15. Serveer je speciale koffie?

16. Hoe ziet je servies er uit? Is dit in stijl met je concept?

17. Serveer je gezonde sapjes?

18. Kan ze kiezen uit verschillende alcoholvrije drankjes?

19. Heb je muziek aan?

20. Mogen ze kiezen en naar hun favoriete muziek luisteren?
fruit-cocktails


21. Warm dekentje ?

22. Of juist een luchtig kleedje? Bijvoorbeeld over de benen wanneer je een voetenbehandeling doet?
Of gewoon om lekker ergens onder te zitten…?

23. Koel voetenbadje bij warme dagen?

24. Hot stones?

25. Kruik op de buik?

26. Bij afweken: kunnen ze dan bijvoorbeeld hun voeten hoger leggen op een voetenbankje ( relax)?

27. Oog masker ? voor ontspanning…

28. Kunnen ze hun telefoon opladen?

29. Heb je daarvoor een apart station? Apart plekje?

30. Waar laten ze hun sieraden tijdens een behandeling?
Heb je daar iets speciaals voor?; Een ‘etalage’ hand? Een sieraden kistje? Een mooi doosje?

31. Geef je een hand-massage na de behandeling?

32. Schep je crème direct uit een potje? Of ligt het op aparte schaaltjes?

33. Hoe heb je je spullen georganiseerd op je tafel?
Ligt alles los? Heb je een speciale tray hiervoor?

34. Hoe bewaar je je vijlen-set per klant? Waarin? Welke uitstraling dat binnen je concept past?

35. Geef je ze na de behandeling bijvoorbeeld een warm handdoekje uit zo‘n handdoekenoventje?

36. Hebben de behandelingen die je geeft mooie namen?

37. Biedt je seizoenbehandelingen aan? Of thema behandelingen
met speciaal drankje/ smoothie .. passend bij de behandeling ? Speciale naam?

38. Of biedt je VIP behandelingen?

39. Bel je je nieuwe klant na bijvoorbeeld een week op? Of ze nog vragen heeft over de verzorging van haar nagels?

40. Bel je je klanten na wanneer er iets bijzonders is gebeurd? Iets in de salon, iets in haar leven? Bruidje?
vitajuwel,edelsteenwater,wellness (8)


41. Heb je een mooie ‘menu’ kaart waar je behandelingen op geschreven staan?

42. Doe je iets met geur in je salon? Passend bijvoorbeeld bij het seizoen?

43. Hoe plaats jij je verkoopproducten? Is het aantrekkelijk om naar te kijken?

44. Staan ze per thema? Of heb je per ‘probleem’ de producten gegroepeerd ?

45. Kunnen ze kiezen uit verschillende verzorgingspakketjes? Is er keuze voor ieder budget?

46. Zijn de prijzen duidelijk zichtbaar? Hoe zien je prijskaartjes er uit?

47. Hoe show jij je Nail Art voorbeelden?

48. Verfris je je Nail Art voorbeelden elk seizoen?

49. Verander je je salon elk seizoen? Alles een andere plaats? Nieuwe posters? Per thema?

50. Geef je je klanten wel eens iets mee? Wat?
Femme d'affaire arrivant au bureau parlant au télephone portabl


51. Stuur je een kaartje voor haar verjaardag? Krijgt ze een presentje wanneer ze de volgende keer komt?
Krijgt ze iets speciaals bij haar koffie/ thee… een cupcake met een kaarsje ? Staat er wat leuks op het dienblaadje?

52. Stuur je haar wel eens een artikel dat je tegenkomt bijvoorbeeld over iets waar ze het wel eens over heeft gehad?

53. Stuur je haar ‘nieuwsbrieven’ met tips & wetenswaardigheden?

54. Zijn je handdoeken in een vorm gevouwen ?

55. Of staat er op je tafel bijvoorbeeld een quote geschreven, in een fotolijstje .. ?

56. Zet ze haar tas op de vloer of heb je een speciale tafelhaakje, tafeltje …?

57. Loop je met een paraplu mee wanneer het regent? Of heb je bedrijfsparaplu’s staan voor ‘noodgevallen’?

58. Wordt haar auto gewassen terwijl ze bij jou zit?

59. Kan ze een klein snoepje of mintje pakken wanneer ze je salon verlaat?...


butler

Tip : kijk eens bij andere branches, met name waar de klantenbeleving / service en het ‘gastheerschap’ hoog is,
hoe zij dit doen en maak er je eigen ritueel van wat past bij jouw concept.

Maak er wat moois van!
Lenette